Dzień dobry! Witamy Was!
Nowy dzień zacząć czas.
Choć jesteśmy jeszcze mali.
Duchem, ciałem doskonali.
Jemy zdrowo i ćwiczymy,
O przyszłości już myślimy.
Mamy nadzieję, że wiersz Laury Łącz pt. „W letnim ogródku” został przez Was pięknie wyrecytowany Waszym rodzicom, a Wasi rodzice na pewno są z Was dumni tak jak my.
Czy wiecie co jest zdrowe, a co niezdrowe? Zaraz to sprawdzimy za pomocą odpowiedzi PRAWDA lub FAŁSZ:
Warzywa są zdrowe. P
Napoje gazowane są zdrowe. F
Lizaki są zdrowe. F
Owoce są niezdrowe. F
Nabiał i ryby są zdrowe. P
Musimy pamiętać, że nasz organizm, aby mógł prawidłowo funkcjonować musi zdrowo się odżywiać i musimy dostarczać mu codziennie owoce i warzywa, które są źródłem witamin.
Z Waszej „Wyprawki” wypchnijcie obrazki warzyw i za pomocą taśmy klejącej przyklejcie do nich od tyłu patyczki od szaszłyków. Powstaną Wam kukiełki. Zastanówcie się o czym mogą rozmawiać Wasze kukiełkowe warzywa. Przygotujcie krótkie dialogi i zaprezentujcie je Waszej rodzinie. Warzywny teatrzyk na pewno spodoba się wszystkim.
Tematami scenek mogą być, np.
Kto odwiedził warzywa w ogrodzie?
Co się działo w ogrodzie podczas burzy i jak czuły się warzywa?
W jakiej postaci warzywa smakują najlepiej?.
https://www.youtube.com/watch?v=38QNVaK7a-s
Czy wiecie jakie owady można spotkać w ogrodzie? W załączonych zdjęciach znajdziecie owady i spróbujcie je nazwać. Owady pełnią ważną rolę w ogrodzie i sadzie. Zapylają kwiaty, przenosząc pyłek z jednego kwiatu na drugi i bez nich nie byłoby owoców i niektórych warzyw.
Posłuchajcie informacji i ciekawostek o owadach:
Pszczoły – to bardzo pożyteczne owady, zapylają kwiaty, dzięki czemu powstają owoce. Mieszkają w ulach. Teren, na którym stoją ule, wraz z ulami i wszystkimi narzędziami potrzebnymi pszczelarzowi do pracy, nazywamy pasieką.
Osy – to owady, które można u nas spotkać od kwietnia do października. Giną, gdy nadchodzą mrozy. Nie mieszkają tak jak pszczoły w ulach, ale budują swoje gniazda w ziemi (wykorzystując nory drobnych zwierzątek) albo w dziuplach lub na strychach. Żywią się nektarem z kwiatów i oczywiście, tak jak pszczoły, zapylają kwiaty. Jadają też mięso.
Motyle – to owady, które żywią się nektarem z kwiatów. Przelatując z jednego kwiatka na drugi, przenoszą pyłek i w ten sposób zapylają kwiaty. Są również prawdziwą ozdobą ogrodu, ze względu na piękne, kolorowe skrzydła. Niestety ich larwy podgryzają i niszczą liście roślin.
Trzmiele – to owady, które zakładają gniazda pod ziemią. Zamieszkują nory gryzoni i krecie korytarze. Czasem niepoprawnie nazywa się je bąkami. Są bardzo dobrymi zapylaczami. Ogrodnicy wykorzystują je do zapylania pomidorów i papryki pod osłonami. Pszczoły nie mogłyby tego zrobić, bo nie lubią być w zamkniętej przestrzeni.
Chrząszcze – tak jak trzmiele mieszkają pod ziemią, w budynkach lub pod korą drzew. Są bardzo pożyteczne. Po pierwsze dlatego, że zjadają mniejsze owady, które niszczą rośliny, po drugie, dlatego, że zapylają kwiaty. Do najbardziej popularnych chrząszczy należy biedronka.
A teraz otwórzcie książki „Dzieciaki w akcji” na str. 62 i przeczytajcie wyrazy z liści i kwiatu. Następnie otoczcie czerwonymi pętlami nazwy zwierząt, a fioletowymi pętlami nazwy roślin. Postawcie znak „X” przy wyrazie, który związany jest z pszczołami. Następnie na stronie 63 odczytajcie wypowiedzi dzieci i narysujcie posiłki zgodnie z treścią wypowiedzi dzieci.
Zanim przejdziemy do „ Matematyki z ogródka” zaśpiewajcie piosenkę z zespołem Fasolki pt.”Witaminki, witaminki dla chłopca i dziewczynki”
https://www.youtube.com/watch?v=6dhJhFdHeVk
A teraz „Matematyka z ogródka”. Przygotujcie sobie 10 liczmanów (mogą to być kredki, klocki, patyczki co tylko chcecie). Przygotowałyśmy Wam zadania z treścią, a Wy dokonajcie obliczeń.
Zadanie 1. W ogródku rosło 10 dyń. Ogrodnik zerwał 5. Ile dyń zostało?
Zadanie 2. Na talerzu leżało 7 truskawek. Ala zjadła 4. Ile truskawek zostało na talerzu?
Zadanie 3. Na straganie stało 9 pojemników z malinami. Właściciel sprzedał 6 pojemników. Ile pojemników zostało jeszcze do sprzedania?
Zadanie 4. Na grządce w ogrodzie rosło 8 cebul. Mama potrzebowała do obiadu 3 cebule. Ile cebul zostało na grządce?
Zadanie 5. Na krzaku rosło 10 truskawek. Krzyś zerwał 4 dojrzałe owoce. Ile truskawek zostało na krzaku?
Po wykonaniu obliczeń na liczmanach, wykonajcie w książce zadanie 1 i 2 na str. 64. Waszym zadaniem jest przeliczyć warzywa i zapisać ich liczbę. Określacie, których roślin jest najwięcej, a których najmniej oraz ile trzeba dosadzić główek sałaty, żeby było ich tyle samo, ile jest cebul. W drugim zadaniu układacie zadanie do obrazka i spróbujcie zapisać obliczenie w postaci działania.
A teraz czas na „Jarzynową gimnastykę”:
https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs&list=RDoD_4YBKMKFs&start_radio=1
Pobawcie się w domu z rodzeństwem lub rodzicami w „Nasz mały stragan” Rozkładacie stragan z warzywami: rzodkiewka, marchewka, ogórki, ziemniaki, cebule ( warzywa mogą być prawdziwe lub narysowane na kartce i wycięte). Pod każdym warzywem napisz na małej kartce cenę, np. rzodkiewka – 1 zł, marchewka – 2 zł, ogórek – 3 zł, ziemniaki – 1 zł, cebula – 2 zł. Następnie przygotuj kartkę i ołówek -będziesz notować, a rodzic - będzie opowiadać:
Pani Jadzia przyszła do sklepu i kupiła: kilogram ziemniaków, kilogram cebuli i pęczek rzodkiewek. Ile pani Jadzia zapłaciła za swoje zakupy? (Rodzic wykłada na tacę wybrane warzywa, Wy zapisujecie ceny na kartkach i próbujecie obliczyć wartość zakupów).
Kolejne zadania:
Pani Krysia kupiła dwa kilogramy cebuli i kilogram ogórków. Ile pani Krysia zapłaciła za swoje zakupy?
Kto wydał więcej: pani Jadzia, czy pani Krysia?
Pani Renata kupiła pęczek rzodkiewek, kilogram cebuli i dwa kilo marchewki. Ile Pani Renata zapłaciła za swoje zakupy?
Gdy utrwalicie sobie sposób obliczania wartości zakupów, przystąpcie do wykonania zadań w książeczkach na str. 65. Tam określacie i porównujecie wartości zakupów, wybieracie produkty, których łączna cena wynosi 10 zł i zapisujecie swoje obliczenia.
Powodzenia!
83-000 Pruszcz Gdański
ul. Tysiąclecia 5