Pomoc dla uchodźców z Ukrainy - czytaj więcej
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Śnieg i szron

Śnieg i szron

Doswiadczenia ze śniegiem

 

LODOWE KRYSZTAŁY

Do przygotowania kryształów będziecie potrzebować: soli, wody, kubeczków jednorazowych, łyżeczek, sznurka i patyczka. Zadaniem dziecka jest przygotowanie w kubeczku nasyconego roztworu soli. Wlewamy do połowy kubeczka wody i za pomocą łyżeczki wsypujemy sól i mieszamy do momentu kiedy sól przestanie się rozpuszczać. Następnie do patyczka przywiązujemy jeden koniec sznureczka, a drugi zanurzamy w wodzie. Patyczek kładziemy na kubeczku, który należy odłożyć w ciepłe miejsce i czekać. Po kliku dniach zauważymy, że woda odparowała, a na sznurku i na spodzie kubeczka osadziły się kryształy.

 

BIAŁY ŚNIEG, CZYLI CZY ŚNIEG JEST NAPRAWDĘ CZYSTY?

Na talerzyku stawiamy przed dzieckiem przyniesiony śnieg. Doświadczenie rozpoczynamy od postawienia pytania badawczego Czy śnieg jest czysty? Dziecko przyglądając się postawionej przed nimi próbce śniegu raczej odpowiadają, że jest czysty. Wspólnie z dzieckiem sprawdzamy czy tak rzeczywiście jest. Potrzebujemy do tego: szklanki lub kubeczka, gumki recepturki, gazy i śniegu. Zaczynamy od postawienia śniegu w ciepłym miejscu, tak by szybko stopniał. W tym czasie przygotowujemy pozostałe elementy. Mianowicie na szklankę kładziemy gazę, którą mocujemy gumką recepturką. Gdy śnieg już stopnieje przelewamy powstałą wodę przez gazę. Zauważymy, że na gazie pozostał brudny osad. Wniosek: śnieg jest brudny od zanieczyszczeń jakie są na zewnątrz.

 

ROBIMY ŚNIEG

Będziecie potrzebować: pieluchy (typu pampers), wodę, miskę, nożyczki. Zaczynamy od rozcięcia pieluchy, z której wysypujemy do miski całą zawartość. Potem wystarczy zalać to wodą i obserwować jak wypełnienie pieluchy zaczyna pęcznieć przypominając śnieg.

Drugi sposób jest równie prosty w przygotowaniu co pierwszy, a z powstałego śniegu dziecko będzie mogło ulepić bałwana. Do przygotowania śniegu będziecie potrzebować: dużej miski, pianki do golenia, sody oczyszczonej (ok. 8 opakowań). Wyciskamy całą piankę do miski, dodajemy sodę i mieszamy. Śnieg gotowy! Dla uzyskania lepszej konsystencji możemy przed zabawą, przygotowaną masę dodatkowo schłodzić, a potem pozostaje nam już ulepienie zimowego bałwana

 

DLACZEGO ŚNIEG JEST MOKRY?

CZYLI POZNAJEMY STANY SKUPIENIA WODY

Wiadomo nie od dziś, że zimowe zabawy na śniegu niejednokrotnie kończą się przemoczonym ubraniem. Dlaczego tak się dzieje skoro śnieg – ten puszysty biały puch w niczym nie przypomina mokrej wody? Na to pytanie odpowiecie wykonując bardzo proste doświadczenie. Dziecko zapoznaje się ze zmiennymi właściwościami śniegu. Przed rozpoczęciem doświadczenia, możemy zwrócić uwagę, że śnieg który pada jest miękki, lekki, puszysty, natomiast kiedy ulepimy z niego kulę – jest twardy, ciężki, zimny, mokry. Potem wystarczy dać dziecku odrobinę śniegu, z której mają uformować kulkę i trzymać ją w dłoni. Po chwili kulka zacznie się topić – powstanie woda. W ten sposób poznaliśmy dwa stany skupienia wody: stan stały: śnieg, stan ciekły: woda.

 

JAK POWSTAJE PŁATEK ŚNIEGU? TWORZYMY ŚNIEGOWE PŁATKI

Przed rozpoczęciem zabaw zachęcam do obejrzenia wspólnie z dzieckiem, krótkiego filmiku, o tym jak powstaje płatek śniegu.

 

https://youtu.be/YEdFs2bkWkQ

 

Pierwszy sposób tworzenia płatków śniegu zobaczyliście na powyższym filmiku. Wystarczy go później odtworzyć z dzieckiem, a przy okazji stworzyć niepowtarzalne dzieła. Do przygotowania śnieżynek będziecie potrzebować: wykałaczek lub małych patyczków, kulek z plasteliny (w dwóch kolorach np. kolor biały będą stanowiły kryształki lodu, a kulki w kolorze niebieski – to cząsteczki, do których przyczepiają się kryształki lodu). Potem już tylko wystarczy tworzyć śnieżkowe dzieła sztuki ?

Drugi sposób jest troszeczkę bardziej skomplikowany. Będziecie do niego potrzebować: szybki, magnesu i opiłków żelaza. Na szybkę rozsypujemy opiłki żelaza – to będą kryształki lodu, magnes będzie zastępował te cząsteczki, do których przyczepiają się kryształki lodu. Zatem wystarczy przyłożyć magnes od spodu szybki, zauważymy jak opiłki zaczynają tworzyć rożne kształty wokół magnesu, tworząc najróżniejsze płatki śniegu. Po obserwacji wystarczy odsunąć magnes, a opiłki zsypać do woreczka.

 

LODOWE KRYSZTAŁKI CZYLI CZY PARA WODNA MOŻE ZMIENIĆ SIĘ W KRYSZTAŁKI LODU?

Jest to doświadczenie, które możecie wykonać na świeżym powietrzu w mroźny dzień. Będziecie potrzebować: metalowych przedmiotów, na które dzieci dmuchają. Po pewnym czasie przedmiot pokrywa się szronem. Wniosek: para wodna wydobywająca się z ust, w zetknięciu z zimnym powietrzem zmienia się w szron. Podsumowując śnieżynki to para wodna, która zamarza w chmurach, a szron to para, która zamarza na metalowych przedmiotach, szybach, gałązkach drzew

 

Karta pracy (załącznik nr 1) - łączenie śnieżynek o tych samych ramionach

Karta pracy- mój zeszyt str. 25 utrwalenie poznanej cyfry

Data dodania: 2021-12-09 07:21:19
Data edycji: 2021-12-09 07:22:09
Ilość wyświetleń: 382

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy
Zobacz
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej