Czasami na lekcjach matematyki odwiedzają nas roboty Photon.
Ciekawe, jak odnalazły się wśród ułamków zwykłych?
Uczniowie podzieleni zostali na 4 grupy. Każda z grup otrzymała jednego robota oraz tablet. Na podłodze zostały rozsypane żółte i fioletowe karteczki. Te pierwsze zawierały działanie na ułamkach zwykłych, drugie zaś wynik działania.
Zadaniem uczniów było tak pokierować robotem, aby:
najechał na dowolną, żółtą kartkę (dopiero wtedy uczniowie mogli wziąć zadanie)
rozwiązać zadanie na kartce,
doprowadzić robota do rozwiązania (dopiero gdy najechał na właściwą, tym razem fioletową, kartę uczniowie mogli wziąć wynik.
Mając prawidłowo rozwiązane zadanie oraz dwie karteczki, uczniowie zgłaszali się do nauczyciela, który sprawdzał poprawność i przyznawał punkty (po jednym za każde prawidłowo rozwiązane zadanie). Grupa, która uzyskała najwięcej punktów otrzymała plusy z matematyki.
Powyższe zadanie miało na celu:
utrwalenie wiadomości o działaniach na ułamkach zwykłych
wprowadzenie elementów programowania
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie
Uczniowie byli zaangażowani w zadanie. Zmieniali się przy tablecie, więc każdy miał możliwość spróbowania swoich sił, wspólnie dyskutowali i omawiali rozwiązanie działania. Lekcja minęła szybko, a uczniowie jednogłośnie poprosili o kolejną taką lekcję.
A roboty? Dużo się nauczyły podczas takiej lekcji. Pojechały na krótki odpoczynek z nadzieją, że niedługo znów będą mogły wrócić do swoich ulubionych uczniów - bo z nikim innym się tak dobrze nie bawią jak z młodzieżą.
Iwona Janiak
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, która ma na celu wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
83-000 Pruszcz Gdański
ul. Tysiąclecia 5