Ćwiczymy dykcję- zabawy logopedyczne
Rodzic proponuje: poćwiczmy wargi. Język i wszystkie mięsnie twarzy, tak jak aktorzy przed występem, żeby dobrze się nimi posługiwać i dzięki temu mówić wyraźnie.
Dziecko wykonuje ćwiczenia razem z osobą na poniższym filmie:
Rodzaje teatrów- rozmowa
Dziecko zapoznaje się filmem:
Po jego obejrzeniu rodzic zadaje pytania:
Czy jest tylko jeden rodzaj teatru? Skąd wywodzi się teatr? (Grecja), Co to jest teatr lalkowy? (marionetki, pacynki, kukiełki), Jak działa teatr cieni? (wykorzystuje zjawisko cienia), Czy muzyka może być przedstawieniem teatralnym? (opera, operetka, balet), Czy przedstawienia mogą być grane tylko na scenie? (teatr uliczny), Czy w teatrze aktor może milczeć?
Teatr został wymyślony przez starożytnych Greków około VI wieku p.n.e. Widowiska odgrywane w wielkim skalnym amfiteatrze, opowiadały o przygodach bohaterów oraz wydarzeniach, w których uczestniczyli bogowie i ludzie. W tamtych czasach aktorami byli tylko mężczyźni i chłopcy, a spektakle były albo komediami, albo tragediami. Przez tysiące lat teatr bardzo się zmieniał. W teatrze oprócz aktorów ludzi, występują też lalki obsługiwane przez człowieka. Są to m.in. marionetki, pacynki, kukiełki. Można też wyróżnić teatr cieni, gdzie ważną rolę odgrywa lampa, dzięki której tworzy się cień i zamiast lalek występują tylko kontury rzeczy. Jest też specjalny rodzaj teatru, w którym treść historii opowiada się tańcem lub śpiewem – to poważna opera, śmieszna operetka lub taneczny balet. Teatr może być wystawiany również w innych miejscach niż budynek i scena. Taki jego rodzaj nazywamy teatrem ulicznym. Nie w każdym teatrze wypowiada się słowa. Mim to aktor, który mimiką i ruchem swojego ciała, gestykulacją przedstawi nam najciekawsze opowieści.
Poznanie liter „y”, „Y”.
Rodzic czyta zagadkę: "Piosenki – zagadki" (płyta "Metoda Dobrego Startu -Od piosenki do literki, 1B". Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka).
Jaka to litera
Te czary zawiera,
Że zmienia płot w płoty,
Las w lasy, kota w koty?
Był las – a są lasy.
Był płot – a są płoty.
Był dom – a są domy.
Był kot – a są koty.
A gdyby tej jednej
Litery nie było,
To na tym obrazku
nic by się nie zmieniło.
Był las – a są lasy...
Ustalenie rozwiązania zagadki ukrytej w pierwszej zwrotce tekstu.
Jaka to litera
Te czary zawiera,
Że zmienia płot w płoty,
Las w lasy, kota w koty? - Y
Uzupełnianie wyrażeń:
Był las, a są... (lasy)
Był płot, a są... (płoty)
Był dom, a są... (domy)
Był kot, a są... (koty)
Analiza słuchowo –wzrokowa słów dom i domy.
Słuchowa:
- Ustalenie, jaką głoską różnią się te słowa (głoską y)
- Wymawianie w izolacji głoski y w celu zaobserwowania, że wypowiadanie pojedynczej głoski y można przedłużać
• Wyjaśnienie/ przypomnienie pojęcia „samogłoska”
• Ustalenie, że głoska y jest ostatnią samogłoską jaką poznaliśmy.
- Praca z lusterkami- wypowiadanie głoski y. Zwrócenie uwagi na układ warg.
- Podawanie przez dzieci przykładów wyrazów z głoską y w nagłosie i wygłosie (na początku i na końcu wyrazu).
- Ustalenie, że w języku polskim nie ma wyrazów, które rozpoczynają się głoską y.
- Dzielenia na sylaby wyrazów z głoską y.
Wzrokowa: - Pokazanie dziecku obrazków dom-domy. (załącznik nr 1)
- Przypomnienie różnicy między głoską a literą ( głoska- to co słyszymy, litera- to co widzimy) - Ustalenie, jaką głoską i literą różnią się te wyrazy.
Zapoznanie z zapisem graficznym głoski y (załącznik nr 2).
Pokazanie dziecku obrazków, których nazwy kończą się na głoskę y. (załącznik nr 3)
Prezentacja pisania drukowanej i pisanej litery Y.
Analiza i synteza słuchowa wyrazów z głoską y
R. koty Dz. ko - ty Dz. k-o-t-y
R. domy Dz. do - my Dz. d-o-m-y
R. motyl Dz. mo - tyl Dz. m-o-t-y-l
R. dymy Dz. dy - my Dz. d-y-m-y
Karta pracy- ćwiczenia grafomotoryczne (załącznik nr 4)
83-000 Pruszcz Gdański
ul. Tysiąclecia 5