Pomoc dla uchodźców z Ukrainy - czytaj więcej
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Kukiełkowa scena

Kukiełkowa scena

Lalki, laleczki – praca z obrazkiem.

Rodzic pokazuje rodzaje lalek występujących w teatrze w „Książce” str. 46-47. Krótko opisuje każdą z nich, wskazując na różnice: Osoby, które sterują w teatrze lalkami to lalkarze. Wyróżniamy kilka rodzajów lalek. Pierwszą z nich jest pacynka – dłoń lalkarza znajduje się wewnątrz pacynki i porusza nią w ten sposób, że wydaje się ożywiona. Kolejnym rodzajem jest kukiełka – jest ona umocowana na patyku, lalkarz nie do końca ma władzę nad wszystkimi ruchami kukiełki, przez co wydaje się ona bardzo zabawna. Innym typem lalki jest marionetka – lalkarz porusza nią dzięki sznurkom przymocowanym do kończyn marionetki. Specyficznym rodzajem lalki jest jawajka – jest ona poruszana przez aktora od dołu za pomocą drucików. W teatrze cieni sylwetki występujące na scenie są nieruchome i widoczne dzięki specjalnemu oświetleniu sceny. Następnie odwołujemy się do doświadczeń dziecka i staramy się rozpoznać, z jakich bajek, baśni i legend pochodzą przedstawione na ilustracjach lalki teatralne. Można też zadać pytania: Czy łatwiej ogląda się przedstawienie teatralne czy słucha bajki z książki? Dlaczego? Czy lalka umie w taki sam sposób pokazać emocje, w jaki zrobi to żywy człowiek?.

Przedstawienie pt. ,,Śpiąca Królewna”- zapoznanie się z teatrem kukiełkowym Link do filmu:

https://youtu.be/ByxosM9KnpU

 

Bilety do teatru – zabawy matematyczne.

Rodzic daje dziecku 10 kolorowych kartoników, które posłużą do rozwiązywania zadań z treścią. wspólnie z dzieckiem układa zadania tekstowe, np. – W kasie teatru Marionetka było 5 biletów na przedstawienie „Czerwony Kapturek”. Pani nauczycielka kupiła 4/3/2/1 biletów. Ile biletów zostało w kasie?

– Mama musiała kupić bilet dla siebie, taty oraz dwójki swoich dzieci. Ile biletów musiała kupić mama?

– W rzędzie w teatrze było 5 wolnych miejsc. Adam i Jaś zajęli swoje miejsca. Ile wolnych miejsc zostało w rzędzie?

– W rzędzie w teatrze było 5 wolnych miejsc. Adam, Gosia i Bartek zajęli swoje miejsca. Ile razem zajęli miejsc? Ile miejsc wolnych zostało?

 

Paluszkowa matematyka – konstruowanie liczydła.

Rodzic wręcza dziecku kolorowe kartki, żeby odrysowało swoje dłonie, najlepiej każdą w innym kolorze. Przy okazji powtarzamy prawą i lewą stronę. Następnie dziecko wycinają je po konturach i przykleja na drugiej kartce z bloku technicznego, ale smaruje klejem tylko środkową część dłoni, tak by palce były ruchome. Rodzic mówi, że będzie to „paluszkowa maszyna licząca”. Dzieci będą mogły wykorzystywać swoją maszynę jako liczydło. Dziecko wycina z znaki matematyczne oraz przygotowuje Cyfry, można wykorzystać cyfry z poprzedniego dnia (załącznik nr 1). Na początek proponujemy przedstawienie na „paluszkowym liczydle” liczb, np. wylosowanych na kartonikach, następnie układanie i przedstawianie porównań: 2 < 3, 5 = 5, oraz działań dodawania, np. 2 + 3 = 5 itp. Można zaproponować dziecku zabawę typu: odszukaj błąd w działaniu, sprawdź na „paluszkowej maszynie” i go popraw. Zakres liczbowy dostosowujemy do indywidualnych możliwości dziecka.

 

Który z kolei? – zabawa matematyczna.

Rodzic ustawia krzesełka w rzędzie. Następnie siada naprzeciwko dziecka i prosi, by zajmowało wskazane miejsca, np. trzecie od lewej..., piąte od prawej... Należy pamiętać, by polecenia były precyzyjne, zwracamy uwagę na to, gdzie stoi dziecko, co lub kto jest punktem odniesienia do wyznaczania kierunków. Zamiast krzeseł można wykorzystać przedmioty z domu np. sztućce, klocki, pluszaki. Rodzic prosi dziecko aby wskazywało odpowiedni przedmiot.

 

Karta pracy– przeliczanie elementów zbiorów, dodawanie, dopasowywanie działań do ilustracji. KP2 s. 18–19

 

Data dodania: 2021-11-23 12:55:41
Data edycji: 2021-11-23 12:58:36
Ilość wyświetleń: 256

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy
Zobacz
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej