Witamy, witamy i do wspólnej zabawy zapraszamy!
Dzisiaj zaczniemy od rozluźniającego masażyku pleców do którego zaproście rodziców, brata, siostrę lub inna osobę, która jest z Wami w domu.
Wszyscy gotowi?
Zaczynamy!
Dziecko jest zwrócone plecami do rodzica, który wykonuje na jego plecach różne ruchy odpowiednio do treści wierszyka. Pamiętajcie koniecznie, żeby zrobić zmianę.
„Co robią różni ludzie?” – zabawa ilustracyjna do wiersza.
Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)
Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk z góry na dół)
Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)
Obrazek maluję (dowolne kreślenie palcami na plecach partnera).
Wczoraj dowiedzieliście się dzięki którym specjalistom powstaje dom. Na pewno pamiętacie, że ludzie pracujący przy budowie domu wykonują różne zawody. Pamiętacie je?
Tak, to architekt, murarz, hydraulik, elektryk, dekarz i malarz.
Super!
Zgadnijcie teraz jaki zawód dzisiaj poznamy.
Mam dwie dzielne pomocnice: cienką igłę i nożyce.
One kroją, ona zszywa. Powiedz, jak ja się nazywam? (krawiec)
Zastanawialiście się kiedyś jak powstają ubrania?
W największym uproszczeniu wygląda to tak:
Na podstawie narysowanego modelu ubrania np. bluzki czy spodni przygotowanego przez projektanta – krawiec wycina i szyje ubranie. Zadaniem projektanta jest wykonanie projektu, a zadaniem krawca jest dopasowanie tego projektu do wymiarów osoby, która ma to ubierać oraz wykrojenie modelu z materiału i uszycie.
Żeby ubranie było odpowiednio dopasowane, krawiec musi najpierw zmierzyć wymiary osoby na którą będzie szył to ubranie. Takich pomiarów dokonuje się centymetrem. Może nawet macie taki centymetr w swoim domu....
Uwaga – Zabawa!!!
Chciałybyśmy zaproponować Wam, abyście z pomocą rodziców wykonali pomiar krawiecki tzn. zmierzyli obwód pasa, bioder, długość rękawa i nogawki. Najpierw niech wykonają to rodzice i wytłumaczą Wam jak odczytywać taki pomiar – zapiszcie go na kartce, a potem rzecz jasna następuje zmiana – to Wy mierzycie rodzica, zapisujecie wyniki na kartce i możecie je porównać. Jeśli nie macie centymetra spróbujcie użyć „metrówkę” taty:)
Mamy nadzieję, że już wiecie jak odczytywać wartości na centymetrze – jeśli podobała się Wam ta zabawa to w wolnej chwili możecie mierzyć sobie różne przedmioty znajdujące się w domu i porównywać ich wyniki.
Gdy krawiec zdjął już miarę z osoby dla której ma uszyć ubranie może przystąpić do wycinania z materiału poszczególnych jej części np. w przypadku spodni wycina dwie nogawki, pas, kieszenie i może jeszcze jakieś ozdobniki zgodnie z projektem. Tak skrojone części materiału musi zszyć. Zazwyczaj używa się do tego specjalnej maszyny do szycia, ale można też szyć ręcznie.
Zobaczcie, jak poradziła sobie z szyciem „Masza krawcowa”
Spróbujcie z pomocą rodziców lub starszego rodzeństwa wykonać swoje własne serduszko. Uważajcie bo igła jest bardzo ostra!
Zwróćcie uwagę jak nazywamy czynności, które wykonuje krawiec.
Musi on: MIERZYĆ, WYCIĄĆ, FASTRYGOWAĆ, SZYĆ, PRASOWAĆ
Jaka jest ostatnia głoska w tych wyrazach? Czy Wy już ją znacie?
Chyba jeszcze nie...- to kolejna litera, którą chcemy Wam przedstawić - Litera „Ć”.
Na pewno już zauważyliście, że bardzo przypomina dobrze znaną literkę „C”, tylko podobnie jak „Ś” i „Ź” ma kreseczkę u góry.
Zobaczcie przy wesołej piosence w jaki sposób piszemy literkę Ć w liniaturze:
https://www.youtube.com/watch?v=-umAHvPSxwg
Spróbujcie wymienić kilka wyrazów, które zaczynają się na głoskę „ć”:
Tak, świetnie, wyrazy zaczynające się na głoskę „ć” to na przykład: ćma, ćwierkać, ćwiczenia, ćwikła, ćwiartka, ćwierćnuta.
W takim razie teraz spróbujcie wymienić wyrazy, w których litera „ć” jest na końcu.
Brawo! Głoskę „ć” na końcu słyszymy w wyrazach: biegać, skakać, pisać, jeść, pić, kość, liść, radość, sześć, mierzyć, szyć, nić.
Poćwiczcie pisanie nowej litery palcem w powietrzu, palcem na stole lub w ryżu, kaszy lub mące.
W Waszych Kartach Pracy „Dzieciaki w akcji” część 4 na stronie 28 przyjrzyjcie się zdjęciom. Odszukajcie w wyklejance podpisy i wklejcie pod właściwymi zdjęciami.
Na stronie 29 narysujcie po śladzie nitki właściwymi kolorami. Przyklejcie w pętlach nici różowej wszystkie sylaby, które mają na końcu „a” lub „e”, a w pętlach nici niebieskiej te, które mają na końcu „i” lub „y”. Przeczytajcie sylaby zaplątane w niebieską i różową nitkę. Z jakimi zawodami kojarzą się nici? Dokończcie rysowanie szlaczków. Napiszcie po śladzie litery. Wymyślcie po jednej rzeczy, której nazwa rozpoczyna się daną literą.
Na stronie 85 połączcie każde zdjęcie z właściwym podpisem.
Przeczytajcie podpis. Otoczcie pętlą literę „ć”. Wymyślcie historyjkę o ćmie. Pokolorujcie rysunek i dorysujcie elementy, które pojawiły się w Waszej historyjce.
Jeśli macie jeszcze siłę i ochotę zapraszamy do zabawy w projektanta i krawca zarazem. Będą Wam do tego potrzebne: gazety, klej nożyczki, kredki i pusta kartka.
Waszym zadaniem będzie wybrać i wyciąć z ilustracji z gazetek elementy strojów i zaprojektować własną kreację dziewczęcą lub chłopięcą. Brakujące elementy np., dłonie, nogi czy głowę, można dorysować lub również wyciąć z gotowych ilustracji.
Wszystko należy przykleić na czystą kartkę, podpisać, sfotografować i wysłać na naszą skrzynkę e-mailową.
Czekamy!
Dla chętnych w plikach do pobrania znajdują się dodatkowe Karty Pracy związane z omawianym dzisiaj zawodem oraz poznaną literą „ć”, „Ć”.
Powodzenia!
83-000 Pruszcz Gdański
ul. Tysiąclecia 5