Dzień dobry Kochani
Piątek jest przed nami
Serdecznie Was witamy
I do zabawy zapraszamy.....
Przypominamy Wam o codziennym prowadzeniu obserwacji pogody. Wyjrzyjcie przez okno, zwróćcie uwagę na to, czy pada deszcz, świeci słońce, czy wieje wiatr? Już wiecie jaką mamy dzisiaj pogodę? Brawo! Jesteście świetnymi obserwatorami.
Wspólnie z rodzicami zastanówcie się teraz, co by było gdyby nie było deszczu? Co by było gdyby nie było wody w kranie? Co by było gdyby wyschły wszystkie rzeki i jeziora? Teraz już wiecie jak cenna jest woda na naszej planecie dla ludzi, zwierząt oraz roślin i dlaczego powinniśmy o nią dbać?
Spróbujcie w domu wspólnie z Rodzicami zbadać wodę – określcie jej kolor oraz smak. Następnie wlejcie ją do czajnika i zagotujcie. Zwróćcie uwagę, na to co wydobywa się z czajnika, czy wiecie jak nazywa się chmurka, która unosi się nad czajnikiem? Tak, to para wodna. Pamiętajcie, że jest ona gorąca i niebezpieczna. Kiedy woda zacznie się gotować w czajniku, poproście Rodziców, aby przyłożyli nad parą tackę i wspólnie obserwujcie skraplanie się wody.
Pod wpływem ciepła słonecznego wszystkie wody: oceany, morza, jeziora, rzeki, stawy, wilgotna gleba oraz rośliny nieustannie parują. Para wodna, która jest niewidoczna, unosi się coraz wyżej, a że im jest wyżej, tym zimniej, skrapla się, tworząc chmury. Maleńkie kropelki wody, z których składa się chmura, zderzają się ze sobą i łączą w coraz większe krople. Gdy chmura jest już bardzo „ciężka”, jest przeładowana parą, krople spadają na ziemię w postaci deszczu. Deszcz ten zasila rzeki, jeziora, pobierają go rośliny. Potem ta woda znowu paruje i cały cykl się powtarza.
Proponujemy, abyście wspólnie z Rodzicami wykonali wybrane przez Was eksperymenty z wodą. Życzymy Wam udanej zabawy podczas wspólnego eksperymentowania.
Na zakończenie proponujemy utrwalenie poznanej w zeszłym tygodniu cyfry 4. W poniższym linku znajdziedzie kartę pracy
83-000 Pruszcz Gdański
ul. Tysiąclecia 5