W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klas 4–8 naszej szkoły uczestniczyli w projekcie edukacyjnym pt. „Kreatywni na matematyce – na co dzień i od święta”, którego celem było rozwijanie kreatywności oraz pokazanie, że matematyka to nie tylko liczby i wzory, ale także fascynująca dziedzina, obecna w codziennym życiu i różnych kontekstach świątecznych.
Projekt miał za zadanie:
stymulować myślenie twórcze i nieszablonowe podejście do rozwiązywania problemów,
wzbudzić większe zainteresowanie matematyką,
ukazać praktyczne zastosowanie matematyki w różnych sytuacjach życiowych i w kontekście obchodzonych świąt,
wspierać rozwój kompetencji kluczowych oraz umiejętności pracy zespołowej,
budować pozytywny stosunek uczniów do przedmiotu.
W ciągu roku szkolnego uczniowie realizowali dziewięć zadań projektowych, przypisanych do kolejnych miesięcy, powiązanych z wydarzeniami kalendarzowymi:
Wrzesień – Międzynarodowy Dzień Kropki: kreatywne zabawy matematyczne zainspirowane motywem kropki.
Październik – Code Week: łączenie matematyki z podstawami programowania i algorytmicznym myśleniem.
Listopad – Dzień Fibonacciego: odkrywanie ciągu Fibonacciego w naturze, sztuce i codzienności.
Grudzień – Boże Narodzenie: matematyczne dekoracje i zadania związane z tematyką świąteczną.
Styczeń – Światowy Dzień Logiki: zagadki logiczne i gry rozwijające myślenie dedukcyjne.
Luty – Walentynki: matematyczne serca origami.
Marzec – Dzień Liczby Pi: przedstawienie i zadania z liczbą π w roli głównej.
Kwiecień – Wielkanoc: matematyczne łamigłówki wielkanocne i geometryczne pisanki.
Maj – Matematyka wokół nas: lekcja terenowa, podczas której uczniowie odkrywali obecność matematyki w przestrzeni poza klasą.
Zadania miały różnorodną formę – od działań w klasie, przez zadania dodatkowe, aż po prezentacje na gazetkach szkolnych. Projekt był realizowany na terenie szkoły, a jego efekty były również dokumentowane na stronie organizatora.
Projekt spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród uczniów – zadania angażowały, inspirowały i pokazywały, że matematyka może być nie tylko nauką, ale też zabawą i okazją do twórczego działania. Uczniowie chętnie podejmowali wyzwania, pracowali zespołowo i z entuzjazmem prezentowali efekty swojej pracy.
„Kreatywni na matematyce na co dzień i od święta” to projekt, który nie tylko wzbogacił edukację matematyczną, ale również pomógł uczniom dostrzec piękno i użyteczność matematyki w otaczającym ich świecie.
Koordynator projektu
Iwona Janiak
83-000 Pruszcz Gdański
ul. Tysiąclecia 5